En Jaguar och ett tuggummi på trottoaren demonstrerar kontraster i Kina

0 kommentarer

I en luftkonditionerad galleria som heter någonting med ”Happiness” (i sann köp-dig-lycklig-anda) i centrala Xi’an ska Jaguars F-typ lanseras. Under ett knallrött skynke anas en slimmad sportbils vackra linjer. En ung tjej, i en lika röd klänning, står poserande vid fronten. Skornas stilettklackar skjuter fram tårna över sulan. Leendet når inte riktigt ögonen. Mörka kostymer cirkulerar, osynliga kypare bär på fat med snittar och bubbel. Kamerablixtar blinkar. Ett TV-team riggar upp för en intervju.

En nyfiken massa sträcker strutslikt på nackarna utanför den lilla avskärmningen för att försöka se vad spektaklet består av. Den snabbt växande medelklassen spanar rätt in i en liten del av landets lyxkonsumtion. Även om en Jaguar kanske är billigare än en Porsche är bilen inte direkt en Hyndai. Eller för den delen en KIA.

Utanför gallerian sitter samtidigt två personer i smutsiga arbetsställ på huk, med små skärmkepsar som skydd mot en obeveklig sol. De skrapar tuggummi från trottoaren. Inte mer än tio meter skiljer dem från (ja, mestadels) männen som snart ser en glänsande Jaguar avtäckas, men ett liv håller dem isär.

(Bilden är tyvärr en bild från en liknande galleria i Beijing)

20130913-181238.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s