På spåret, den äventyrliga detour versionen

2 kommentarer

10 poäng
I 305 km/h lämnar vi världens befolkningsmässigt största stad och far sydväst mot biljettlös destination

8 poäng
Det italienska snabbtåget exporterades till miljardlandet utan att ge i yen

6 poäng
Världens längsta kanal går mellan Beijing och ja, vilken stad då?

4 poäng
För att kunna svara rätt på vart vi är på väg måste det informeras om att destinationen inte är vad den skulle kunna vara om resenären kliver av i tid

2 poäng
Båda städerna klingar ing och hang på ett kinesiskt vis i det vattentäta området sydväst om Shanghai

Rätt svar: Hangzhou OCH Shaoxing

VILKEN RAFFLANDE OMGÅNG!

Om du varit det minsta nära att svara någon av de två städerna vinner du ett extraliv till nästa gång vi spelar!

Vill du ha berättelsen bakom denna otroligt spännande lek? Ja, det var en gång en förvirrad tjej och en skäggig man med hörlurar som trötta efter en social kväll dagen innan skulle åka snabbtåg för första gången. I guideboken stod att läsa att en resa till Hangzhou från Shanghai skulle ta drygt 1,5 h. Med ett rusande monster till tåg tar resan bara en timme. Av dessa anledningar var vi kanske inte våra vanliga alerta jag, som annars är bättre än alla vinnarlag i Amazing Race – någonsin.

När vi insåg att vi stannat på en station kollar jag mig lite omkring. Förundras över hur många som ska på! Mattis sitter gott tillbakalutad med musik i lurarna. Plötsligt inser vi att vi är framme!!!! Sliter ner väskorna från bagagehyllan. Människor som packar in sig i tåget står i gången med sitt bagage. Paniiik.

Vi springer genom vagnen när det pipande ljudet av att dörrarna stängs börjar ljuda…

Värdinnan skakar på huvudet och kan ingenting göra. Vi rullar vidare mot okänd destination. Genom lite pekande och frågande och kollande på kartor får vi fram att nästa stopp är i närheten av Shaoxing, en stad med 4-någonting miljoner invånare. Vi gör några sök och ser kanske inte helt någonting vi vill göra där. Efter fem nya minuter av snabb research tänker vi köpa biljett till slutstationen och åka till haaaaavet. Det får vi inte. Hepp.

Vi blir omdirigerade från vagn 4 till vagn 9 av okänd orsak. Väl där möts vi av vad som verkar vara tågets servicechef. Hon gör några snabba manövrar med sin telefon och vi förstår efter en stund att vi kommer få vända på nästa station. Gratis! Inte nog med det, vi får världens mest hjälpsamma kille som vägvisare.

När vi stannar efter 25 minuter åt fel håll tar han oss med snabba steg upp för en avspärrad trappa och bakvägen genom vänthallen, ned igen på andra sidan och rätt in i ett väntande tåg. På mindre än två minuter var vi på väg mot rätt destination igen! Otroligt.

En omväg på en timme dubblade vår restid, men gav oss en snygg introduktion till snabbtågens effektivitet!

Ibland är Kina ett stämplarnas paradis med otaliga oförutsedda hinder, men nästan lika ofta är det en uppvisning i service och tajming.

20130920-163018.jpg

20130920-163025.jpg

2 comments on “På spåret, den äventyrliga detour versionen”

  1. Vilken tur ni hade! Och visst kan Kina vara ett under av effektivitet och även motsatsen. Tyvärr, vet man inte när det ena eller andra slår in. Men lite spänning måste det ju vara. Och ni vänjer er. Kanske tar det lite tid, men om ett år eller så…
    Kramar! Jag vill också till Kina…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s