Din guide till att göra norra Vietnam på motorcykel

4 kommentarer

Loopen genom norra Vietnam är en populär tur att ta på motorcykel, av många goda anledningar. Oavsett om du går igång på historia, natur, kultur, möten, människor eller bara äventyrlig körning så finns här någonting för dig.

För att bistå dig som också är sugen på att ge sig ut på vägarna tänker jag presentera vår rutt, några höjdpunkter och uppmuntra till äventyret. Det är verkligen fullt görbart, för alla. Greppa styret och kör!

Läs mer om att åka motorcykel genom Vietnam under taggen Motorcykel. Här finns bilder från vägarna och berättelser från äventyren.

Vackra vägar och gropiga grustag. Vägarna i Vietnam bjuder på variation.

I det bergiga norr bjuder Vietnam på otroliga utsikter och vackra vyer. Vägarna slingrar sig kring bergssidor och tränger sig igenom pass. I dalarna grönskar djungeln tät och på topparna susar vinden hårt kring hjälmen. Vägen från Dien Bien Phu till Sapa var utan tvekan den hårdaste att köra, men också den med flest belöningar. Minoritetsfolk, hus på styltor, risterrasser och nyutgrävda vägar. Vissa delar av vägen var lervälling, andra grustag. Somliga sträckor var nylagd, underbar asfalt. Från små, små stigar direkt till breda avenyer. Håll dig uppdaterad på vägarnas status längs rutten och välj gärna mindre vägar där det är möjligt, men var förberedd på att underlaget förändrar sig snabbt och variationen är överraskande.

Vår rutt (dag för dag)

  1. Hanoi – Hoa Binh (8 mil, 3 h)
  2. Hoa Binh – Moc Chau (12 mil, 3,5 h)
  3. Moc Chau – Son La (15 mil, 3 h)
  4. Son La – Dien Bien Phu (16 mil, 4 h)
  5. Dien Bien Phu – Sinho (24 mil, 5 h)
  6. Sinho – Lai Chau (6 mil, 4,5 h !!!), sedan Lai Chau – Sapa (7 mil, 1,5 h)
  7. Sapa – Yen Binh (20 mil, 5 h)
  8. Yen Binh – Hanoi (16 mil, 4,5 h)
Översikt på rutten. Hanoi är både start och mål (D).
Hanoi är både start och mål (D). Dien Bien Phu (B) är längst i öst och Sapa (C) målet i norr.

Statistik

  • Total sträcka: 124 mil (111 mil enligt Googles kartor, men vi utgår från våra egna anteckningar om avstånd då vi vet vilka vägar vi kört)
  • Total körtid: 34 h
  • Snitthastighet: 36,5 km/h
  • Snittsträcka per dag: 15,5 mil
  • Kommentar: 124 mil är ungefär som att köra norrut från Stockholm till tomtens hemvist i finska Rovaniemi, eller söderut till hipstertäta Berlin. Även om det är många timmar på motorcykeln får du se otroliga landskap och du kan stanna och vila rumpan när du vill. Snitthastigheten varierar stort utifrån väg, väder och våghalsighet. Pressa inte tiden, då kan frihetskänslan försvinna.

Inte kan väl jag…?

Jag hade tidigare åkt en del moped och kört bil, men var långt ifrån självsäker när jag satte mig på cykeln för min första lektion. Här är jag nu, en fena på två hjul som älskar transportsträckorna. Alla kan verkligen lära sig, bara det bygger på lust.

Men trafiken är ju livsfarlig?

Trafiken i Vietnam är känd som fara, men den är också förtjusande.Så länge du har vettet med dig, inte har för bråttom och är beredd på det oförutsedda är motorcykel i Vietnam någonting fantastiskt. Håll dig undan Highway 1 där bussarna buskör och tunga lastbilar långsamt trökar framåt. Trafiktips har vi pratat en del om här tidigare. Läs tipsen, hitta rytmen och förtjusas. Allt är inte kaos som rör sig på vägarna. Landsvägarna i Vietnam är likt riksvägar hemma i Värmland, plus passerande vattenbufflar och lite lekande barn invid

4 comments on “Din guide till att göra norra Vietnam på motorcykel”

  1. Har inte läst allt om MC i Vietnam här, men i flera guideböcker rekommenderas man att i princip ta med sig hojen in på hotellet. Stöldrisken anses vara stor. Hur gjorde du/ni?

    1. Kul att du funderar på Vietnam! Vi älskade livet längs vägarna. Gällande stöldrisken upplevde vi aldrig det som något problem, men då hade vi varsin Honda Win. De är gamla och inte särskilt åtråvärda. De flesta lokala har bättre kördon än så. Så det hänger såklart på vilken slags hoj du har. Vi parkerade alltid bara på vanliga anvisade platser, men skulle kanske inte parkera en Harley på en partystrand i Nha Trang (som vi generellt inte gillade så mycket). Sen upplevde vi aldrig att vi inte vågade lämna grejor, utan snarare tvärtom. Särskilt på landsbygden är folk genuint vänliga och otroligt hjälpsamma. Samma med reparationer, navigering osv. Bara på de ”värsta” turistorterna finns de klassiska fällorna, men en kommer långt på vanlig försiktighet. Skicka gärna ett hej om du kommer dit :) Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s