Äventyr med ånglok på norra Borneo

One comment

Ni vet ljudet av en ångloksvissla? Som skär genom luften och berättar att tåget går. Precis så låter det! Som i en serietidning. Eller en gammal västernfilm. Att åka ånglok är kul, även om en kanske inte är någon renodlad tågentusiast.

Jag känner lite såhär. Tågturen med North Borneo Railway var värd. Det var en kul utflykt, men inte en otrolig upplevelse. Om en inte är extremt intresserad av ånglok är det kanske ingen kioskvältare. Men har en vägarna förbi Kota Kinabalu och en dag över, kör!

Här kommer lite bilder från vår tur.

I ändstationen Papar fanns inte särskilt mycket att se. Lite lokala butiker, en halvfin (vilket inte är bättre än helful) park och bilar. Vi gjorde det enda rätta och köpte varsin glass och satte oss i en korsning för att glo på folk. De glodde tillbaka! Och vinkade såklart.
I ändstationen Papar fanns inte särskilt mycket att se. Lite lokala butiker, en halvfin (vilket inte är bättre än helful) park och bilar. Vi gjorde det enda rätta och köpte varsin glass och satte oss i en korsning för att glo på folk. De glodde tillbaka! Och vinkade såklart.
En tunnel med brittisk signatur.
En tunnel med brittisk signatur.
Tittut! Det är öppet mellan vagnarna och fönstren behöver inte stängas. Som i gamla dagar! Tåget kränger, sjunger, knycker, lutar, rycker och dunsar. Så som tåg gjorde förr.
Tittut! Det är öppet mellan vagnarna och fönstren behöver inte stängas. Som i gamla dagar! Tåget kränger, sjunger, knycker, lutar, rycker och dunsar. Så som tåg gjorde förr.
Informationen vi fick var att vi skulle åka genom regnskogen, men turen gick i ärlighetens namn längs med en ganska civiliserad sträcka. Ändå mysigt att se våra rökpuffar längs vattnet.
Informationen vi fick var att vi skulle åka genom regnskogen, men turen gick i ärlighetens namn längs med en ganska civiliserad sträcka. Ändå mysigt att se våra rökpuffar längs vattnet.
Kapten lokförare lassar in lite virke i brasan.
Kapten lokförare lassar in lite virke i brasan.
Kaffe? Te? Även om vi vanligen helst dricker kaffe var det verkligen tid för te!
Kaffe? Te? Även om vi vanligen helst dricker kaffe var det verkligen tid för te!
Tuut, tuut. Ångloket itself. På station innan avfärd. Där vi fick vänta nästan en halvtimme extra för att det var lite dåligt tryck i ångkammaren. Så kan det vara att resa med en vedeldad ugn.
Tuut, tuut. Ångloket itself. På station innan avfärd. Där vi fick vänta nästan en halvtimme extra för att det var lite dåligt tryck i ångkammaren. Så kan det vara att resa med en vedeldad ugn.
Fåntrattar i hattar? Kanske, men också våra fina, fina värdar!
Fåntrattar i hattar? Kanske, men också våra fina, fina värdar!
Första upplevelsen var att få kliva ombord. Även om vagnarna är från 70-talet så har de försökt inreda dem kolonialt.
Första upplevelsen var att få kliva ombord. Även om vagnarna är från 70-talet så har de försökt inreda dem kolonialt.
Den som sexhundra kronor har får följa med på färden.
Den som sexhundra kronor har får följa med på färden.
Det är kul att äta glass i en korsning, men det är ännu mer kul att åka tåg med öppet fönster! Bortsett från när en får flugor i ögat.
Det är kul att äta glass i en korsning, men det är ännu mer kul att åka tåg med öppet fönster! Bortsett från när en får flugor i ögat.
Det tappra ångloket igen. By Mattias.
Det tappra ångloket igen. By Mattias.
På hemresan serverades en femrätters lunch i torn. Över all förväntan gott!
På hemresan serverades en femrätters lunch i torn. Över all förväntan gott!

1 comments on “Äventyr med ånglok på norra Borneo”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s